ARTYKUŁY

Nikt nie ma wątpliwości, jak wielką rolę w wirtualnej przestrzeni odgrywa grafika komputerowa w postaci projektowanych obrazów. Nie zastanawiamy się natomiast nad tym, że równie istotne są fonty, czyli specjalne pliki zawierające dane dotyczące kroju pisma. Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie w Internecie można znaleźć wiele prostych w obsłudze programów do tworzenia własnych fontów, niektórzy podejmują wyzwanie i projektują je sami. Inni zaś, dla których obce są terminy „hinting” czy też „kerning”, wolą skorzystać z gotowych, zwykle darmowych fontów pobranych z sieci. Pewne jest natomiast, że każdy, kto wykonuje projekty graficzne, tworzy strony internetowe, czy chociażby zakłada bloga, staje przed wyborem fontu, który ma spełnić określone zadanie.

 

Font na miarę potrzeb

Poszukując kroju pisma, który zaspokoi nasze potrzeby, możemy poczuć się zagubieni. Powód? Otóż w Internecie dostępnych jest tysiące fontów, a liczba ich stale rośnie. Sztuką jest odnaleźć ten właściwy, który sprosta postawionym zadaniom. Jedenfont sprawdzi się podczas projektowania elementarza dla przedszkolaka, drugi przyciągnie uwagę klienta w sklepie internetowym, a jeszcze inny zastosuje artysta na swoim blogu. Dlatego wybierając lub projektując fonty, na samym początku należy odpowiedzieć sobie na proste pytania:

Do czego służyć ma font? W jakim celu ma zostać użyty?

 

Przede wszystkim odwołujemy się do podstawowej zasady, że wybór lub projekt fontu powinien być adekwatny do jego zastosowania. Jakie czynniki należy w tym miejscu rozważyć? Omówmy te najważniejsze:

  • Długość tekstu – im dłuższy tekst, tym bardziej font powinien cechować się zdecydowanym stopniem czytelności. Skomplikowane kroje szybko męczą wzrok odbiorcy i zniechęcają go.

  • Tematyka tekstu – inny krój dobieramy przy tworzeniu zaproszeń ślubnych, niżeli na przykład przy projekcie plakatu na koncert rockowy .

  • Odbiorca tekstu – bierzemy pod uwagę wiele czynników określającychodbiorcę takich jak: wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenie i inne czynniki demograficzne. Najprościej mówiąc: dobór fontówuzależniamy od tego, do kogo kierujemy nasz przekaz. Określony krój pisma oddziałuje na konkretną grupę odbiorców. Przykładowo, nastolatkowie preferują fonty bardziej ekspresyjne, niżeli osoby starsze, które wolą kroje proste, czytelne, przejrzyste.

  • Charakter przekazu–zastanówmy się, jakie wrażenie ma wywołać tekst. Czy ma przyciągnąć czyjąś uwagę, wywołać wrażenie grozy, a może oddać charakter poważnej, profesjonalnej marki lub firmy? Czy tekst ma za zadanie rozśmieszyć czytelnika , informować, czy też przekonać do czegoś?

  • Styl tekstu – inny font odpowiedni będzie dla tekstu napisanego stylem podniosłym, zaś inny dla tekstu wesołego, „lekkiego”.

  • Stosowność do okazji – prosty, uniwersalny krój zastosujemy w liście motywacyjnym do pracodawcy, zaś elegancki, ozdobny w zaproszeniach na studniówkę.

 

Harmonia stylistyczna tekstu

Częstym błędempoczątkujących projektantówjestużywanie zbyt wielurodzajów fontów, które nie współgrają ze sobą. Aby uniknąć efektu „pomieszania stylów”, a jednocześnie sprawić, że tekst nadal będzie różnorodny i ciekawy pod względem kroju, warto używać fontów, które mają taką samą podstawę strukturalną, różniąc się tylko delikatnie wykończeniem. Używajmy więc takich, które należą do konkretnej rodziny fontów i razem stworzą harmonijną całość.

 

Kategoria prawdę ci powie

Nie zapominajmy o tym, że bardzo przydatne w poszukiwaniach właściwego fontu jest przestudiowanie kategorii, wedle których zamieszczane są na portalach typograficznych. Zwykle nazwy kategorii wiele mówią o pisankach i krojach kaligraficznych. Pamiętajmy jednak, by wystrzegać się częstego błędu, a mianowicie sprawdźmy, jak prezentuje się dany font w takich rozmiarach, w jakich zamierzamy go używać. Krój w małym rozmiarze może wydać się mało czytelny, zaś po powiększeniu wrażenie takie bywa niwelowane.

Warto mieć na uwadze powyższe wskazówki. Zaoszczędzimy dzięki temu sporo czasu i będziemy zdecydowanie bliżej odnalezienia fontu, który spełni określone wymogi i nasze oczekiwania. Na koniec zachęcamy do odwiedzin strony http://www.pentagram.com/what-type-are-you/ . Możemy zmierzyć się tam z wirtualnym testem psychologicznym, który odpowie na pytanie: „Whattypeareyou?” Dowiemy się, jaki związek mają nasze cechy osobowości z wyborem kroju pisma. Dodatkowo na stronie znajdują się ciekawostki o popularnych fontach i interesujące historie z nimi związane.

 

Autorka: Barbara Kropińska






Jeśli chcesz zamieścić swój artykuł - napisz do nas! Może on pomóc w rozwoju innym fascynatom sztuki posługiwania się znakami,
a Tobie przynieść satysfakcję. Zapewniamy pełną publikację danych - np. zdjęcie i/lub logo, strona internetowa, e-mail itp.
Rozwijaj z nami portal iType.pl!

ZAPRASZAMY DO ODWIEDZENIA:
zakładanie firm w Niemczech  |   Rower Poznań EuroBike: sklepy rowerowe Poznań  |  Szkolenia unijne  |  producent kołdra antyalergiczna AMZ - poduszka puchowa  |  Dentysta Żywiec Bielsko Biała - DENTAL CARE  |  Adwokat Sed-lex - Kancelaria prawna Poznań, Gniezno  |  zasłony gotowe - firany sklep internetowy

Agencja Reklamowa QA

iType - innowacyjny portal o typografii. Darmowe i komercyjne fonty / polskie czcionki, podgląd fontów online - bez instalacji © 2008-2017 typografia fonts
Wszelkie czcionki zawarte na tej stronie są własnością ich autorów.